Wednesday, July 1, 2009

梅雨(tsuyu) dan 1julai

ha,梅雨 means musim hujan.dulu before datang jepun,ada sorg lecturer aku,prof hayashi ada cakap,kat jepun sebenarnya ada 5 musim,musim luruh,sejuk,bunga,panas,pastu dia kata lepas musim bunga nak ke musim panas tu ada musim hujan..bese nya lebih kurang seminggu la or 2 mnggu gitu la paling lama..

peh,skang nih ngah musim hujan la nih.ari2 hujan..kekadang lebat,kekadang rintik2,kekadang mendung ajer..ari2 hujan nih aku terpaksalah berjalan kaki pergi sekolah sebab kat jepun tak boleh bawa basikal sambil pegang payung.kalau polis nampak,memang dia sound guna mic dari kreta dia..lagi best kalo kene berenti tahan ko,memang kene denda lah kot,aku rasalah,xpasti..hehe..bawa payung naik basikal x boleh,apetah lagi nak bawa pyung naik motor..ala,yang cam kita buat kat msia selalu tuh..hehe..

bila jalan kaki pegi kelas,suar memang kene naikkn sampai atas lah,sebab masa jalan tu air percik2.dahlah aku pakai suar trek(sebab cepat kering masa kat kelas),memang sebiji cam bangla nak pegi buat bangunan..hehe..nasib baik muka ensem sket dari bangla..hak3..xpela,sabar jela,ada berkat di sebalik semua nih,bak kata kawan aku,si F tuh..

ha,kenapa aku suka 1 julai?aku rasa sume org suka 1 julai kat jepun nih..sebab start 1 julai baru boleh pasang ekon kat jepun nih..padahal aku rasa start bulan 6 lagi dah panas dah,tapi bulan 7 baru boleh pasang ekon..

kalo panas ke hapa,buka tingkap jela sambil mengharap kn ada angin2 sejuk sket..kalo rajin,bawa kipas sendri,ala yang macam kipas bakar sate tuh..haha..malu wei kalo kat msia bawa kipas sate tuh pegi kelas,tapi sebab budak jepun yang lain pun pakai,aku pun pakai jela.korang bayang ler kalo kat dewan kuliah besar tuh x boleh pasang ekon,peh memang macam2 bau naik lah..dari bau stokin semnggu tak basuh,sampai ler bau rambut sebulan tak cuci..hak3..

tapi tu kat bangunan2 sekolah,or segala jenis bangunan lar,kalo rumah sendri,aku belasah je pakai kalo dah tak tahan panas sangat..orang jepun sibuk2 jaga alam sekitar,aku musnah kn plok..hik3..sori jepun~~

tengok 天気情報(tenkijyouhou=ramalan kaji cuaca) tadi,esok macam cerah ja..ape lagi,jom basuh baju2 yang semnggu dah terperap tuh,rimas sungguh mata ku melihat mu~

4 comments:

NoRitA said...

skg psg econ time hujan..menggigil kesejukan..hehe...org tau bau ap..bau org tak mndi pagi..hahaha

xAmU said...

haha..dah orang jepun memang x mandi pagi,nak buat camne..hak3

Shafa Adam said...

kat dublin.4musim + musim ujan sepjg taun.mmg sengal!aiyoh~~hahaha

xAmU said...

haha..ko jadi bangla buat bangunan sepanjang tahun la ni kn..haha