Thursday, July 16, 2009

bahasa jiwa bangsa

pada suatu petang yang hening lagi panas di tingkat 2 bangunan kejuruteraan mekanikal..

tok!tok!tok!bunyi pintu di ketuk..

"hait!"
-ye!

ada suara dari dalam menyahut..

"shitsureishimasu"
-maapkan saya menggangu

aku berkata sambil masuk ke dalam bilik professor oogi yang mengajar aku seizu(engineering drawing)

"hait nan desuka?"
-ye ada ape?

prof oogi bertanya aku sambil tangan nye masih mennda kertas2 seizu rakan2 ku yang lain..

"kore nisuite nan desuga,R DUA BELAS desuka?"
-saya nak bertanya pasal benda nih,R dy dus belas ke?

aku membalas sambil menunjukn kertas seizu aku..

alamak,aku tercakap bahasa melayu..malu giler..tapi aku buat2 tataw dengan muka cool walhal dah merah padam..

"haa,jyuu go desuyo"
-ha,lima belas lah

prof oogi menjawab..

fuhhh,nasib baik dia x pasan

aku pun..

"hait,wakarimashita"
-ok,saya dah paham

"shitsureisimasu"
-saya minta diri dulu

terus jalan laju2 ,buka pintu dengan pantas,dan lari laju2 nak pegi toilet pulak..

No comments: