Tuesday, June 23, 2009

ayah

niat di hati nak tulis pasal aku yang di tag or kisah jalan2 yahoo dome n fukuoka sabtu lepas,tapi ketepikn 2 tu dulu sebab aku nak tulis pasal ayah aku,MOHD BISRI BIN KHODORI..
#family day 08#

ayah aku ni bese2 je orang nyer.senyap je..x bnyk cakap.aku kalo nak mntk duit pun cakap kat ibu aku suh sampaikn kat ayah aku..hehe..memang beza lah antara aku dengan dia.walaupun ayah dah berusia,tapi badan ayah masih kuat.aku kadang2 kesian tengok ayah,ayah x leh nk duduk diam,ada je kje yang dy akan buat walaupun pada ari ujung mnggu cuti dia..menajak rumput,gi melawat kebun kelapa sawit,pendek kata 24/7 ayah aku bekerja..sian ayah..

ayah aku nih keje pun bese2 jer,jadi guard.dari aku kecik sampailah aku sekolah kt sains johor dulu,ayah ulang alik dari rumah aku kt ayer hitam g tempat keje dy kat yong peng..jauh taw,dlm 1 jam gak lah baru sampai,menempuh bukit bakau,dahlah sunyi giler jalan tuh.aku selalu riso dengan keselamatan ayah aku kalau dia kje malam sebab tu jalan tu makin lah sunyi bila malam,yang lalu pun cume lori2 yang besar je,tu pun laju giler sume..

skg ni ayah aku jadi guard kat batu pahat plok,kat maybank.dy sepatut nya dah bersara,tapi masih sambung kontrak lagi.aku selalu cakap "rehat jelah ayah,xpyah nak kje2 lagi.ayah kje kn je kebun tu".tapi ayah aku reply "adik2 ko masih sekolah lagi,nnti ko dah kje ayah berenti lah"

tu adalah conth cmne ayah aku akan melebih kn anak2 nye dari diri dy sendri..

masa sekolah mnengah dulu,
"ayah nak rm7,nak beli necktie.."
masa sekolah sc johor kat kluang dulu,
"ayah,nak duit yah.nak kene beli tu,byar yuran kelas lagi.pastu anto kn air masak sekali yah,kita x boleh lah minum air paip,nnti tekak kita sakit.."

masa duduk kat aaj um dlu,
"ayah,nak rm250,nak beli buku2 teks asasi ni yah.."

masa sebelum fly,
"ayah,nak beli laptop la.kat jepun mahal la laptop..laptop yang kita tengok tuh hrga dy dalam rm2500 la yah.."

tu antara dialog2 yang masih aku ingt sampai skg.masa sc jhr dulu,bila aku cakap je air masak aku dah habis,ayah akan datang ke kluang naik motor kriss ayah yang uzur tu sambil mencelah2 di sebalik kreta2 mewah keluarga rakan2 ku yang lain untuk berjumpa dengan aku..tapi aku x pernah malu,sebab itulah ayah aku,orang yang membesarkn aku dari kecil sampai besar mnggunakn tulang 4 kerat nyer sendri..

ayah x lah kaya,gaji cuma rm1000 tuk sapot ahli keluarga seramai 6 org sebb ibu aku x kje.ayah aku bawa bekal2 ari gi kje sebab nak jimat duit..baju2 ayah x pernah bergnti..insyaAllah bla abang balik nnti,abang nak belikan seluar n kmeja untuk ayah,kita beli yang mahal skit kali nih sebagai tnda trima kasih ku yang x terhingga tuk ayah..
#raya 08#



"hello..."

"hello,ayah er?"

"haah,ni abang er?"

"haah.."

"abang sihat?"(soalan lazim)

"sihat..ayah sihat?ayah x keje rini?"

"sihat..baru balik mesyuarat umno tadi"

"ayah,selamat hari ayah"

"hehe..terima kasih.." (susah nak jumpe ayah gelak)


sebelum letak tepon,
"dah solat?jangn lupe solat taw..ayah doakn dari jauh je"

ayah,
selamat hari ayah..
ikhlas dari anak mu yang jauh di mata..
terima kasih tuk segala nya..

*sob3*

6 comments:

NoRitA said...

kehebatan kasih seorang ayah=)
sedih la plak bce entry ni..huhu...jgn lupe bls jasa mereka..

xAmU said...

huhu..kamu juga..

Izza - Jiejah said...

hargai semasa mereka masih ada huhuhu

eiza in the house.. said...

bertuah dpt ayah yg gigih berusaha..
jdkn itu semngt utk terus mencapai cita2..selamat hari ayah utk ayah kamu..:)

betul ker ayah keje kat maybank batu pahat..tp yg kat mana?..jln rahmat ker?

xAmU said...

jiejah:
betul2..waaa,nk cept cuti summer,nak balik msia..hehe

eiza:
alhamdulillah
erk,maybe lah kot sebab ayah jaga tempat tuk tukaran duit foreign..
jalan rahmat yang tempat banyk bank tu kn?hehe..luper dah la..

Anonymous said...

bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian,berakit2 ke hulu,berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu bersenang-senang kemuadian. All the best my friend!!